Ježíšek? Santa?

23. listopadu 2014 v 19:59 | Destinaetus |  Úvahy aneb Vyschlá studna
Kofola už nasadila svou velký-zuby-nahoru reklamu co pamatuje i ukradení Vánoc křesťany. Vánoční výzdoby v obchodech nám už nějaký ten pátek nasazují depresivní hlásky do hlav, které nám našeptávají: "Dárky! Ještě nemáš dárky! Musíš nakupovat! Nakupuj! Nakupuj!!" Všude už na nás vykukuje Mikuláš s za rohem adventem a moje mamka už spálila dva plechy cukroví.

Je to tak, ještě není ani prosinec a Vánoce jsou tady v plné polní.

Mně osobně to nevadí, já Vánoce rád :) Navíc už mám od října nakoupeny všechny dárky, takže letošní vánoční stres se mě naštěstí netýká.

Ovšem kromě tohohle všeho tu je ještě jedna taková už skoro tradice a to, že během Vánoc se z ničeho nic, asi za pomoci tajemné vánoční magie a nedělních rituálů, mezi námi začne probouzet obrovské množství vlastenců a patriotů, kteří se sjíždějí na vlně moderního a cool protiamerikanismu a jednoduše řečeno - nenávidí Santa Clause. Nikoli proto, že to je zosobněná marnivost s obezitou a chodící reklama na nezdravý životní styl, ale proto, že to je údajně psychopat, co krade Vánoce. V Americe mají Grinche, my Santu, evidentně.



Ani jsem se k tomu nechtěl vyjadřovat, protože to je každý rok to stejné a to pokrytecké vlastenectví, které se objeví jen párkrát do roka mi přijde celkem ubohé, jenže nyní se mi asi před 2 týdny dostala do rukou jakási petice, která koluje na facebooku, jejíž autoři požadují po Coca-Cole, aby stáhla reklamu se Santa Clausem. V petici je projevena taková nenávist k Santovi, bezmezné opěvování Ježíška, až to emocemi pulzuje jak Černobyl, to vše smícháno s nenadálou láskou k vlasti a národní identitě, a výhružka bojkotem Coca-Coly jako přídavek pro to správný drámo.

A já si tak nějako řekl, že těmhle lidem vlastně i tak trochu závidím. Ovšem nikoli jejich pokryteckou lásku k Česku, ale to, že mají tolik volného času, aby se mohli zabývat takovou malichernou peachovinou jako je Santa Claus. Já jsem rád, že stíhám školu a jakžtakž osobní život a při představě, že bych měl organizovat bezpředmětný petice, to se opravdu musím usmát.

Jasně, já chápu celý to vlastenectví, že jsme Češi a máme svého Ježíška, že jsme si nenechali nasáčkovat ani Dědka Mráze… proti tomu nic nemám, protože to je logický. Jenže všichni tihle hateři se na tuhle problematiku koukají pouze z jednoho úhlu pohledu a to z pohledu sebe, dospěláků. O tom nic psát nebudu, protože každý rok jsou o tom napsány desítky emo článků a stovky závažných facebookových statusů a příspěvků. Jenže je tu ale ještě jeden, možná i důležitější pohled, a to je ten dětský. Děti nezajímá nějaké vlastenectví, ale chtějí pohádky a fantazii. A když si porovnáte narození Ježíška a pak Santa Clause, tak vám snad bude jasné, že Santa je tak nějak, no, atraktivnější.

Ježíšek je celý postavený na křesťanském příběhu, takže to je spíše oslavné a rádoby vznešené, protkané náboženskou myšlenkou, a to jak slovním projevem, tak i motivy - andělé, tři králové, celej Betlém posranej blahem že se narodil Kristus kdesi v chlívku. Známe to.

Kdežto Santa Claus má fajnovej veselej kabátec s čapkou, co se pastelkama kreslej úplně samy (Ježíška si jen tak snadno nenakreslíte). Má hromadu roztomilých sobů, který uměj létat. Umí kouzelně chodit komínem. Má bandu zakrslých veselých elfů na pohádkovém místě zvaném Severní pól, kde vyrábí hračky po celý rok a ládují se perníčky. A aby toho nebylo málo, tak tu je ten obrovský předpubertální mokrý sen v podobě toho velkého vaku plnýho dárků, které jsou jen a jen pro ono děcko.

Zkrátka zatímco narození Ježíška má spíše náboženský nádech, tak Santa Claus je příběh speciálně pro děti.

To máte to stejné jako vánoční filmy. Na jedné straně tu máte klasické české pohádky a na druhé americké pohádky se Santou. Ty české pohádky považujeme za vánoční jen proto, že jsme zvyklí je sledovat o Vánocích. Jen si to připusťte - Růženka, Popelka a vůbec všechny ty princezny, princové, čerti, králové, draci atd. To vše jsou pohádky v obecném slova smyslu. Můžete si je pustit na jakýkoli svátek, klidně Velikonoce. Za vánoční je považujeme jen proto, že jsme na ně během těch let tak uvykli.

Kdežto americké pohádky se Santou jsou už předem definované jako vánoční a užijete si je jen během Vánoc, protože Santa je přímo spojen s Vánoci a s ničím jiným. Zkrátka mají tu vánoční atmosféru se stromečkem a dárky.

A takhle to je i s Ježíškem a Santa Clausem. Santa je zkrátka přímo určen pro děti a Vánoce a to do nejmenšího detailu a děti k němu budou podle mě vždy inklinovat.

Ale je mi jasné, že obrovské množství lidí se mnou bude nesouhlasit. Takže Čecháčci, perte to do mě! :D
 

21 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 TlusŤjoch TlusŤjoch | E-mail | Web | 23. listopadu 2014 v 20:17 | Reagovat

České Vánoce jsou především Lada.
Ano, Santa je promakaný americký reklamní tah. A zuby si čistí Thymolinem.
A ostatně kam se hrabe coca-cola na kofolu s rumem. :-D

2 Taychi Taychi | E-mail | Web | 23. listopadu 2014 v 20:43 | Reagovat

Právě jsem si představila toho Ježíše, kterýho máme v čele jídelny na zdi, na kříži, jak dostane klasické české červeno zlaté barvičky na sebe a pytel, ale měl v čem nosit dárky. Těžko si představím muže s bederní rouškou, jak nosí dárky v zimě. No, Ježíš je jako postava úplně v pohodě, když to vezmu z nestranného pohledu. Ale pro Vánoce a nošení dárků poněkud nevhodná. Myslím si, že když už, tak by se mělo učit, že Vánoce jsou svátky na oslavu narození Ježíše, ale ty dárky, ty si dávají lidé mezi sebou, aby si udělali radost a vyjádřili druhým, že na sebe myslí a že je mají rádi. :-) A v takovém případě se mohou lidé vyhnout Santa Clausovi a dětem říct, že v Americe je to prostě jinak.

3 Lenin Lenin | Web | 23. listopadu 2014 v 21:38 | Reagovat

Na druhou stranu musíš uznat, že Ježíšek v haráňatech podněcuje fantazii. Ono vymyslet si, jak tahle věc vypadá, to není jen tak. Já si ho představovala tak dlouho, až mi sestřenice řekla, že žádnej není. No, nejdýl se mě držela představa ježka, co má místo jablíček (což je taky solidní mystifikace, žejo) na zádech moje dárečky. To je lepší než tlustoprd v červenym kabátě, uznej.

Já už si na Santu nějak zvykla, moc mě nesere, ale doma budu mít vždycky prostě ten pitomej betlém a neutrální sněhuláky, Santu ne. Petici nepodepisuju, ale Santu doma prostě nevedu.

4 Metteorwa Metteorwa | E-mail | Web | 23. listopadu 2014 v 21:51 | Reagovat

Tos mi připomněl krásnou a poměrně dávnou vánoční příhodu. My samozřejmě vždycky stavěli betlém (takový ten prudce originální z toho co se našlo :-D ). Jenže s prázdnýma jesličkama, protože se v podstatě Ježíšek ještě nenarodil. A mě to jednou přišlo nějak líto, tak jsem do jesliček šoupla mini-trola se zelenýma vlasama. Když to máma uviděla, tak si cvrnkla smíchy :-D

5 Kerria Kerria | Web | 23. listopadu 2014 v 23:43 | Reagovat

Nemá moc smysl protestovat proti něčemu, co už tolik lidí přijalo. Co chtěji odpůrci Santy dělat? Vždyť když jdeš v prosinci městem, vidíš postavičku Santy na každém kroku a nejen v obchodech. Začnou je snad krást?

Nejsme jediní na světě, kdo má své vlastní Vánoční tradice, do kterých Santa nepatří. Ale jsme zřejmě už tak zblblí televizí, že na ně kašleme. Jestli Ježíšek z našich Vánoc zmizí nebo ne, to neovlivní žádné petice, ale my sami.

6 m. m. | Web | 25. listopadu 2014 v 22:55 | Reagovat

Já nechápu, jak by Ježíšek - mimino v jeslích - mohl nosit dárky a proč by to vlastně dělal. Zároveň mi neni jasný, proč má někdo potřebu protestovat proti Santovi - vždyť ho nikdo nikomu necpe. No a co, že je v krámech k dostání nějaká Santovská tématika? Matrjošky jsou v nich taky a nikdo se proti tomu nijak významně nebouří. Káže těm lidem snad někdo, aby věřili na Santu nebo říkali svým dětem, že na něj mají věřit?

Stejně je to všechno zase jen o tom pokrytectví. Jednou za rok předstírají všichni vlastence a jak nesnáší Ameriku, a přitom jsou z ní jinak po celý rok posraní. A ke všemu Ježíšek není český, ale křesťanský symbol. A že je vánoční stromeček tradice původem německá, to taky nikoho nesere.

Bojkot coca-coly? Jo, jasně, celá zaprděná ČR okamžitě přestane pít kolu a děsně tu firmu položí :D

Ať si ty svý vtipný petice zakládaj, když mají tolik volného času. Pro mě je taková propagace jen signálem, že kontakty s tímhle člověkem by bylo vhodno omezit, neboť nebude moc inteligentní.

7 Viollet Viollet | E-mail | Web | 30. listopadu 2014 v 0:17 | Reagovat

Jono, s tím vlastenectvím jsi to dobře vystihl :-D Každý je hrdý čech a mele guvna o tradicích, když se mu to zrovna hodí. To už máš fuck, či jsou Vánoce, nebo v televizi hraje mistrovství světa ve fotbale/hokeji/škrábání v zadku.

8 Naira Naira | Web | 30. listopadu 2014 v 14:55 | Reagovat

Máš recht, že v naší ateistické společnosti už může ježíšek působit lehce podivně, ale co já si pamatuju, tak i ty nejatejističtější děti pohlížely na Ježíška jako na něco tajemného, nezachytitelného. Tím, že se nedá jednoduše vybarvit pastelkama a snadno představit, dodává Vánocům tu správnou magii. Alespoň tak si to z dětství pamatuju. Kdybych si představila, že mi nějaký dobře představitelný dědula v červeném donese dárky, tak už to nepůsobí tak tajemně jako Ježíšek.

9 Kelly Kelly | E-mail | Web | 1. prosince 2014 v 10:30 | Reagovat

Já se přiznám, že jsem taky docela dlouho byla zastánce Ježíška, ovšem v posledních letech se mě to pouští, protože Santa... Já nevím, mně je najednou o dost sympatičtější, protože velký sympatický dědula, sobi, vánoční skřítci, severní pól... nevím, na mě to působí fakt nějak líp a vůbec mi nepřijde, že by to na rozdíl od Ježíška nepůsobilo tajemně. Mojí nejoblíbenější vánoční pohádkou je Polární expres a nestydím se to přiznat. To je tak úžasně kouzelná věc, že to prostě nejde jinak.

10 Steeve X Steeve X | E-mail | Web | 1. prosince 2014 v 10:45 | Reagovat

Tak takhle jsem se nad článkem už dlouho upřímně nezasmál! :D Bravo, pane autore, jste literární a názorový génius! :D

Myslím, že nejde o Santu jako takového. On je ve své podstatě povídačka jako každá jiná, žejo. Spíš jde o něj jako o symbol. Symbol ameriky, symbol něčeho cizího, o čem máme zjevně pocit, že na nás bezhlavě útočí a bombarduje ze saní naše průmyslová střediska, aby mohli všechny naposílat do koncentráku na severní pól.

Češi jsou xenofobní paka, s pořádnou dávkou nenávisti. Nemají rádi ani sami sebe, dokud nepřijde nějaký ještě horší symbol. To jsou najednou hrozní patrioti. Přitom je to totálně šumák, čemu to dítě pár let věří, ne?

Ano, santa je těžký amerikanismus. Dokonce je vlastně výplodem Coca-Coly, protože to byla ona, kdo jej přetransformoval do podoby děduly s panděrem a červeným kabátcem, jen aby ve slavných reklamách ladil s etiketou! Ale co, té komerci to nebudeme dávat za vinu ne? Stačí, když čecháčci nebudou idioti a přestanou ze všeho vinit televizi, jejíž řitní otvor dnem i nocí lížou, i když vede přímo do recyklačního traktu Ameériky. Lidská masa někdy nemívá logiku a jasno v tom, co vlastně říká a chce.

Díky za článek. Je to paráda a nenech se strhnout teenagerkama ;)

11 Tai Todd Tai Todd | Web | 1. prosince 2014 v 11:07 | Reagovat

Mě se  líbí, jak se tihle patrioti ozývají ohledně santy, ale jinak, je to banda pokrytců, kterým je vše ukradené a čechy a všechno kolem jen nadávají. Mě je to upřímně putna. Jo, santu nemusím, ale chápu, že třeba pro děti je to snáz pochopitelné, než duchovně založené záležitosti kolem ježíška. Ale nejde o o a amerikánizmus, lidi tady si za to můžou sami, kdyby z balkónu nevisel santa a podobný blbosti, tak to půjde snáz. Já vánoce jako takový neřeším. Co mi vážně vadí jsou ti šílenci v obchodech, já jdu na normální týdenní nákup a lidi se před vánocemi a během svátků chovají, jako kdyby měly být obchody na x týdnů zavřený a oni by měli trpět hlady. To jediný mi vážně vadí, jinak je mi to všechno putna a jde to tak nějak kolem mě, kapra ani cukroví nejím, každýmu koupím nějakou malou ptákovinu a chodím se opíjet svařákem, no problemo :D

12 Terka Terka | E-mail | Web | 1. prosince 2014 v 11:31 | Reagovat

Já toho Santu moc nemusím. Ale zase je fakt, že je opravdu nacpaný všude. Taky si spoustů lidí představí jako vánoční barvu červenou právě kvůli Santovi. A je fakt, že pro ty děti je asi víc pochopitelný, přesto,.. mě je tak nějak víc sympatičtější ten Ježíšek a to i navzdory tomu, že nejsem pokřtěná a celkově křesťanství moc neuznávám.

Na začátku tohoto roku mě napadla speciálně vánoční povídka o Ježíškovi, ale samozřejmě jsem ji ještě nenapsala. :-D Sama jsem překvapena, že si to ještě pamatuji, možná za to může ta poznámka v mobilu. :-) Každopádně půjde o takový netradiční pohled na Ježíška. :-) Ale nechci to moc prozrazovat, jen mě napadlo doplnit to k tomuto komentáři, aby nebyl tak krátký. A já nemám ráda krátké komentáře. :-)

13 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 1. prosince 2014 v 11:32 | Reagovat

Ač jsem křesťan i Čecháček a toho tlustýho uhoukanýho dědka zrovna moc nemusím, tak do tebe určitě prát nebudu. Vývody tvého článku jsou totiž celkem logické.
Ono to tak ostatně jde po celou historii lidstva, že v souvislosti s kulturními změnami jedny tradice překrývají druhé.
Ostatně, my křesťané jsme pohanům ukradli svátky zimního slunovratu a naroubovali jsme si na to Vánoce a narození Ježíše Krista. Teď jsou zase nám křesťanům kradeny Vánoce s Ježíšem a jsou na to roubovány Happy Holidays se Santou. Není to nic jiného, než přirozený běh dějin. Santa má prostě lepší promo. Tak jako v dobách pohanských měl lepší promo Ježíš. ;-)
Navíc dnešní tradice slavení Vánoc v podobě obžerství a hromad dárků nemá vůbec nic společného s původní oslavou zrození Ježíše Krista, ale je stará pouhých pár desítek let a je v podstatě též pouze marketingovým tahem, podobně jako je marketingovým tahem Santa.

14 Terka Terka | E-mail | Web | 1. prosince 2014 v 11:35 | Reagovat

Ještě jsem zapomněla - ony ty české typicky české vánoční pohádky dávají už i v průběhu roku a mě osobně to přijde docela divné, takový nezvyk,.. třeba letos byla Popelka tuším na jaře nebo dokonce na začátku léta,.. a vidět v televizi sníh, když se člověk snaží myslet na sluníčko, je.. řekněme, že zvláštní. :-D

15 Hanyuu Hanyuu | Web | 1. prosince 2014 v 12:03 | Reagovat

Nedávno jsem se proti tomu taky lehce ošívala... Santa je prostě pro děti stokrát lepší, navíc nesmrdí křesťanstvím na hony daleko. Nevidím důvod, proč ho tak strašně nesnášet. No tak je to tlustej americkej dědek... a co? Jde snad o ty děti, které v Santovi rozhodně najdou větší zalíbení, než v nějakým nahatým kojenci, co na něj v chlívě dýchá kráva (nebo co za zvíře to má být), aby mu neumrzla holá prdel. Celý ten příběh o Santovi - jak vypadá, kde žije, jak roznáší dárky a všechno kolem toho, dává mnohem větší smysl a nemá tolik děr, než ten náš slavný Ježíšek a kdybych měla být znovu dítě a mohla si vybrat, narodím se někde, kde mají Santu. :-D

16 Ally Ally | Web | 1. prosince 2014 v 12:32 | Reagovat

Já bych neřekla, že Santa je lepší pro děti než Ježíšek - a dokonce bych netvrdila ani opak. Jak dítě, které si Vánoce prožívalo hlavně v 90. letech, kdy se Santa tak nějak přistěhoval vedle té české tradice, pro mne existovaly obě tyto bytosti vedle sebe a nedělalo mi to problém. Dárky nám samozřejmě nosil Ježíšek, ale jeho supremaci přítomnost dědy v červeném nikterak nenarušovala. Santa patřil k Vánocům, to bylo vše. Tak jako k nim patřil kapr se salátem nebo světýlka na stromečky. Byl symbolem. Nakonec myslím, že záleží na každé rodině. Ať tedy "vlastenci" vysvětlí svým dětem vlastní teorii, bez nutnosti kopat do tradic někoho jiného.

Přeji šťastné a veselé! :-D

17 ✿heroin. | http://crystalmeadow.blog.cz/ ✿heroin. | http://crystalmeadow.blog.cz/ | E-mail | Web | 1. prosince 2014 v 12:52 | Reagovat

S probouzením vlastenců je to i třeba u hokeje.. Všichni celou dobu nadávají na čr a prezidenta, finanční věci apod., hraje se hokej a ejhle!

Mě se náhodou Santa líbí víc než Ježíšek.. I pro ty děti je to trochu "milosrdnější", když by jim dárky nosil děda v červeném oblečku než ukřižovaný muž..

18 Jessica Jessica | Web | 1. prosince 2014 v 13:30 | Reagovat

mne je to úúúplne šumafuk , však deti nech veria v čo chcú a dospelý už vedia ako to chodí , tak načo to rozpitvávať a robiť z komára somára

19 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 1. prosince 2014 v 13:31 | Reagovat

Ano, asi ano.
Já osobně trpim averzí vůči všem, ať se jedná o ježíška, santa clause nebo třeba dědu mráze...
Ale stejně je ten ježíšek prostě super mýtus. Lidi věří tomu, že přijde žid a dá jim něco zadarmo...směšné :-D

20 lady Aludnev lady Aludnev | Web | 1. prosince 2014 v 13:44 | Reagovat

Vesměs s tebou souhlasím (a závidím ti, že už máš nakoupené dárky). Santa je určitě hezký symbol Vánoc a nemá smysl ho nějak kritizovat (teď se stydím za komentář, který jsem napsala před pár dny), ale nesmí vytlačit našeho Ježíška. Myslím, že každá země by si měla zachovat toho svého tradičního dárkonosiče.

21 Blanka Blanka | Web | 1. prosince 2014 v 14:41 | Reagovat

Nemůžu říct, že bych Santu vyloženě nesnášela, ale až budu mít děti, tak jim určitě budu říkat, že u nás nosí dárky prostě Ježíšek :) Pravda taky je, že my vlastně vyloženě vánoční pohádky nemáme, kdežto (jak jsi zmiňoval) Santa=Vánoce.

Jinak jsi mě pobavil ,,celej Betlém posranej blahem..." :D

22 Amia Amia | E-mail | 1. prosince 2014 v 14:59 | Reagovat

Proč jsem ,,Čecháček" jenom proto, že je mi silně proti srsti amerikanizování všeho, včetně Vánoc? Jenom protože chci zachovat Ježíška (který nemá určený vzhled, víme, a navíc třeba my jsme ho nikdy nespojovali s Ježíšem) a vážně se mi nelíbí tlustý dědek v červené, který je naprosto nemagicky na přesně určeném místě s přesně definovanými pravidly jak to teda dělá.

(Že ho má cola jako symbol je mi u prdele, to jen aby bylo jasno)

23 Barča Barča | 1. prosince 2014 v 15:04 | Reagovat

Abych řekla pravdu, tak mám radši Santu než Ježíška a to už odmalička. Mamka mi vždycky říkala, že chodí jenom Ježíšek, a že Santu si Američani jenom vymysleli, aby jim měl kdo nosit dárky :D.
Ale Santa je prostě nejlepší, protože bydlí na Severním polu, má soby....a taky je mi sympatičtější.

24 Aewinn Aewinn | 1. prosince 2014 v 15:45 | Reagovat

Upřímně, Ježíška je strašně těžké nakreslit, protože je to především ta duchovní postava. Nikdo ho neviděl, prostě se najednou ozve zvoneček a dárky jsou pod stromečkem. :) Já sama jsem si Ježíška nikdy nedovedla jasně představit. Snad jeho stín mihnout se za oknem. Ale to je vše. Proto je taky pro děti přitažlivější Santa Claus, který má jasnou podobu a krásně se vybarvuje. Navíc amerických filmů je všude hodně. V tom s tebou souhlasím.
Osobně mám raději Ježíška, protože jsem prostě Čech a Ježíšek nosí dárky v Česku. Ale vypudit Santu Clause.... Vážně si myslí, že by se to povedlo? Museli bychom se úplně odříznout od světa, aby se to povedlo! A navíc, ty filmy s tím hodným dědečkem s bílým fousem nejsou vždy tak hrozné.

25 Em Age Em Age | Web | 1. prosince 2014 v 16:07 | Reagovat

100 % s tebou souhlasím.
Vážně nechápu hlavně dospěláky, kteří se handrkují o tom, jestli dárky dává Ježíšek, anebo Santa Claus. Mně je u prdele, o kom si děti myslí, že nosí dárky, já vím, že dárky kupuju sama a že si je nosíme navzájem a to mi stačí.
Souhlasím s tebou, že pro děti je lepší Santa Claus díky tomu pohádkovému, fantasijnímu nádechu. Kor když tak nadpoloviční většina Čechů je ateistická. :-D Takže stejně Vánoce neberou jako "narození Krista", ale jako "den, kdy sním kapra, dáme si dárky s rodinou a večer se podíváme na pohádku, dáme si svařák a cukroví".

26 Jaj Jaj | 1. prosince 2014 v 16:10 | Reagovat

Akorát je zajímavé, že když si vezmete slovo Santa, krásně z toho jde seskládat satan :-D  :-D  :-D  :-D  :-D  :-D  :-D

27 Girl with a boater Girl with a boater | Web | 1. prosince 2014 v 16:47 | Reagovat

Na tohle téma se dá dívat různě. Já Santu chápu jako amerického tlustého dědu, který je prostě součástí jejich tradic. Co je na tom špatného?
Na druhou stranu nechci, aby tady úplně nezmizel Ježíšek. Dárky nosí Ježíšek. OK. To ale neznamená, že Santa se tady nemůže namalovat, zmínit. To není žádné tabu! Je to prostě americká tradice. Neměli bychom hned říkat: Santa nosí dárky. Protože tak je to v Americe.
Nezavrhuji Santu. Ale mně bude dárky vždycky nosit Ježíšek. :-)

28 Ten opeřenec Es Ten opeřenec Es | Web | 1. prosince 2014 v 16:48 | Reagovat

Proč se dneska snaží každého shodit urážkami? Santa je podle většiny dědula s břichem, tlustej,  odpornej, vobrosvká prdel, Ježíšek zas smrdí křesťanstvím, narodil se v bahně... musíte hned na všechno nadávat?
Co vám udělali? Jsou to symboly Vánoc a je na každém, kdo koho uznává, v koho věří. Nemusíte snad hned toho druhého hanit, ne-li oba dva najednou.

Já Santu taky nemusím, protože se mi představa Ježíška vždy líbila více. Ale americkou postavu Vánoc neurážím. Ano, je obézní, má podivný vkus, ale to holt je už jeho podstata. Vždyť se do dá říct i ne tak hnusně! Možná teď vypadám jako extrémistický moralista, ale nic bych neřekla, kdyby takto psal autor článku plus tři čtyři komentující, ale tohle nadávání vidím skoro všude.

29 Marillee Marillee | E-mail | Web | 1. prosince 2014 v 17:37 | Reagovat

Každý Vánoce nás rodiče v paneláku posílali až nahoru do 5. patra vyčkávat na Ježíška... S bratrem jsme si představovali, jak letí na saních v zápřahu létajících sobů se svítícím červeným nosem... :-D Jak jsem byla starší, zjistila jsem, že si ani Ježíška jinak představit nedokážu, jelikož myšlenka, že mi pod stromek dává dárečky novorozeně, je fakt směšná a divná... :-D

30 Scrat Scrat | E-mail | Web | 1. prosince 2014 v 17:37 | Reagovat

Já bych řekla, že to je každého věc, pokud svému dítěti řekne, jestli dárky nosí Santa nebo Ježíšek.
Ovšem, přesto, že je tu neskutečně moc ateistů a mělo by to být divné, k českým vánocům to prostě patří. (To máme začít žrát krocana?!)
Drtivá většina bude stejně věřit na Ježíška a my jsme holt spolu s rakušany známí tím, že Santu nesnášíme.
Byť jsou tvé důvody logické, mě jako křesťanskýmu dítěti to nepřipadalo nijak divný, vlastně na Ježíška věřím doteď, jen vím, že nenosí dárky :-)

31 Kiwi Zelená Kiwi Zelená | Web | 1. prosince 2014 v 18:40 | Reagovat

Já teda nevím jak ostatní, ale když já byla malá, milovala jsem Ježíška. Přišlo mi to jako něco úžasnýho. Četli jsme takovou tu knížku o andílkách, hráli jsme si s andílkama a poslouchali koledy, to všechno bylo ryze vánoční. Bavilo mě pozorovat západ slunce a tvrdit sama sobě, že se otvírají nebeské brány a tak podobně. Bylo to prostě kouzelný, ta představivost a fantazie! O vánocích jsme chodili do kostela pro betlémské světlo, dávali drobáky soškám, které kývou hlavou, poslouchali varhanní koncerty. A to nikdo z naší rodiny není věřící. Je to prostě plné krásných zvyků, které mají nezapomenutelnou atmosféru.:-)

Zatímco už jenom při pohledu na toho obézního dědka se mi dělá šoufl. Asi záleží na osobním vkusu, co kterým dětem přijde atraktivnější... :-?

32 piuPIU piuPIU | Web | 1. prosince 2014 v 18:47 | Reagovat

Když jsem byla malá, představovala jsem si Ježíška jako Malýho prince od Exupéryho. Asi tak desetiletej, zvědavej kluk co cestuje okolo světa, kouká jak jsme nazdobili stromeček, mrkne jaký máme pěkný cukroví, a pak nám něco nechá pod stromečkem. Rozhodně pro mě nebyl žádnej šok, když jsem se dověděla, že mi toho plyšovýho pikachu koupila mamča, vlastně jsem byla ještě radši...

Na santaclausovský tradici se mi líbí to nechávání mlíka a cukroví u krbu. U nás kdo není křesťan, Ježíškovi nijak neděkuje, maximálně za rok v dalším dopise. Zavedla bych ten proviant i u nás, klidně s troškou recese (někdo mlíko a cukroví, jinej panáka a bramborovej salát). Co se mi naopak nelíbí je to cpaní Santa Clause Čechům do chřtánů. Ublížilo by některýmu obchodníkovi, kdyby místo cvalíka v červeným mundúru a sobů dal do výlohy klasický jesličky? Myslím že zákazníci by to uvítali :)

33 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 1. prosince 2014 v 19:02 | Reagovat

Ono je to všechno celkově smutné, že se křesťanský svět mezi sebou takhle rozkolísává a zrovna o Vánocích je to fakt smutný.
Mně osobně se vlna Santa Klause vyhnula když jsem byla malá. Nevím, měla jsem k němu prostě averzi tak nějak sama od sebe. Momentálně je mi to jedno. Nedám si na Ježíška sáhnout, ale ze Santy nedělám takové haló.
Momentální vlastenectví je snad to nejtrapnější, co může být. A netýká se to jenom svátků vánočních. Ještě před pěti rokama by se ti vysmáli, kdyby jsi přišel s něčím "českým" a dneska? Různé pořady, filmy, seriály, kultura se opět začíná vracet i slovenský jazyk (nedabuje se do češtiny) či dokonce slovenští hlasatelé v televizi. Bohužel na něco takového už je pozdě. ;-)

34 Atashi Atashi | Web | 1. prosince 2014 v 19:49 | Reagovat

Problém je podle mě to, že ten Santa není někde, ale úplně všude. Cpou nám ho ve všech obchodech, v reklamách, všude. Ale proč? Jak sám říkáš, Santa je americký. Proč si ho teda nenechají v Americe? Proč o něm všichni mluví tady, v České republice, na míle daleko? My máme přece našeho Ježíška.
Já nepatřím mezi ty, kteří mají potřebu Santu ve velkém hejtovat atd., proti Santovi samotnému nic nemám, ale taky mi prostě nevyhovuje, že nám ho cpou sem.
A chtěla bych se vyjádřit k tomu, co píšeš - veselé vybarvování Santy, sobi, příchod komínem atd. atd. Je sice pěkné, že je to takhle promyšlené, ale to, co se mi na Ježíškovi líbí, je právě takový ten nedostatek informací. Každý si totiž může vymyslet všechny tyhle věci sám. Například si každý může zvolit svou možnost, jak se Ježíšek dostává k němu domů s dárky a kde ty dárky vůbec bere. U někoho nosí i stromeček, u jiných se zase stromeček zdobí, aby Ježíšek věděl, kam všude má přinést dárky. A třeba i samotná Ježíškova podoba - pro mě osobně Ježíšek, když jsem byla malá, vypadal prostě jako ježek. A přijde mi to lepší než přesně daná tlustá reklama na Coca-Colu v červeném oblečku na saních se soby.

35 Jana Jana | E-mail | Web | 1. prosince 2014 v 20:44 | Reagovat

Povedený článek! Santa je pro děti v obchodech a filmech, ale zeptejte se ve školce, kdo jim donese dárky - Ježíšek! Děti to neřeší, to jen dospělí potřebují stále proti něčemu "bojovat" :)

36 Šárka Šárka | Web | 1. prosince 2014 v 22:39 | Reagovat

No mě odjakživa nosí dárky Ježíšek :) Už když jsem byla malá, vždy jsme měli Ježoura a nikdy jsem ho neměla spojeného s nějakým náboženským příběhem, toho mě naštěstí rodiče ušetřili. Ježíšek byl prostě pán, který nosí dárky dětem (a je jedno kde je vyrábí nebo nakupuje) a konkrétně od nás vždy odletěl raketou :-D táta prostě přidělal na balkón rachejtli, zapálil jí a my jen viděli hořící ocas rakety a řvali jsme "JÁ HO VIDÍÍÍÍÍÍM!!!" Prostě to, že jsme nevěděli jak vypadá a chtěli jsme ho za každou cenu vidět, mě hrozně bavilo :)

37 Takara Takara | Web | 2. prosince 2014 v 0:45 | Reagovat

V Čechách? Jedině Ježíšek, i když už nejsme křesťanská země (o to se komunisti postarali), tak nejdelší tradici má v Čechách Ježíšek. Není třeba Santa Claus ani Děda Mráz, dokud máme české tradice, a tak není třeba přejímat tradice jiných zemí...Až se na veškeré české tradice zapomeneme, (Dušičky nahradíme Halloweenem apod.) pak nám nezbyde nic jiného. než začít přejímat tradice z těch zemí, kde ještě nějaké jsou...petice přenechám jiným, nicméně doma, jako člověk žijící v zahraničí, se budu snažit udržet, co nejvíce českých tradic, protože pro mě je důležité, aby mé děti znaly perfektně, jak japonské tradice a zvyky, tak i české zvyky a tradice...Santa byl do Japonska zavlečen s americkými vojáky, takže se Santovi nevyhnu, ale to není důvod, abych zabalila svoje povídání o Ježíškovi :)

38 King Rucola King Rucola | E-mail | Web | 2. prosince 2014 v 4:49 | Reagovat

Ja som tu úplne vedla! Totálne dezorientovaný z toho, čo tu čitam. Dodnes som presvedčený, že dárky od Ježíška nosia anjelíčkovia. Zdobia tiež stromček, kladú pod neho darčeky a preto malé deti nesmia do tej izby, aby ich neyplašili. Moje dcéry, matky mojich vnúčat, proste nikto tam dodnes nejde. Raz, dávno pred rokmi, tam tá rebelantskejšia dcéra vnikla a dodnes má trauma, pretože tých anjelov aj videla. Mali vraj také strašne vysoké podpätky na ihličkových botách a dlhé blond vlasy. Po večeri ktorá je pre nás skôr trápením, aby už konečne skončila, ideme všetci von, dívať sa, či neuvidíme anjelíčkov, ako letia. Zvláštne pritom: Tie najmenšie deti ich aj vidia! Zrazu zazvoní zvonec a všetci sa hrnieme do tej predtým tabuizovaej izby, kde svieti strom a tak. Santa Clausa som nikdy nevnímal ako náhradu Ježiška, ale ako jeho asistenta, niečo ako United Parcel Service, ktorý sa celý mesiac plahočí distribúciou darčekov niekde od severného pólu, kde je nejaká logistická základňa. Pre mňa to bola vždy perfektná symbióza a pretože kapor bol skôr rarita, tak jeme pstruhy a tešíme sa, že tie nemajú toľko kostí veď je to všetko "prašť jako uhoď!" Ale politizovat na túto tému? To sme nerobili ani v čase panovania Deda Mráza...

39 awe awe | 2. prosince 2014 v 9:56 | Reagovat

kurzové sázení, velmi spolehlivé info

http://caveso.webnode.cz/

40 Myšák Myšák | Web | 2. prosince 2014 v 11:07 | Reagovat

A co zlaté prasátko? :)

41 Alfirin Alfirin | E-mail | Web | 2. prosince 2014 v 11:12 | Reagovat

Nejsem vlastenec ani patriot, ale Santa mi vadí - to jak se využívá ke komercionalizaci Vánoc mě prostě odpuzuje ;-)
"Prát to do tebe" nehodlám, je to tvůj názor :-P

42 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 3. prosince 2014 v 14:11 | Reagovat

[41]: Ke komercializaci se využívá všechno, protože žijeme v komerční době. Využívá se všechno od chlupatých nohou, přes bolesti v krku, až po nedostatečnou erekci. ;-) :D

43 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 3. prosince 2014 v 14:14 | Reagovat

[38]: Ještě ti musím prozradit, že někdy pod ten stromeček dávají dárky i rodiče, protože Ježíšek to všechno nestíhá. Při dvou miliardách křesťanů na celém světě se to ani nedá stihnout, protože Ježíšek není Superman. :-D

44 Alfirin Alfirin | E-mail | Web | 3. prosince 2014 v 15:57 | Reagovat

[42]: To že je takové všechno není zrovna důvod k tomu, aby to člověku přestalo  lézt na nervy :-D

45 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 3. prosince 2014 v 16:52 | Reagovat

[44]: Jo, taková zdravá forma nasrání určitě nezaškodí. ;-) Pokud by to ovšem dostalo patologický rozměr, tak si tím člověk bude škodit jen sám sobě, ale propagátorům Santa Clause to bude úplně ukradené. ;-) :D

46 Janča Janča | E-mail | Web | 27. prosince 2014 v 23:14 | Reagovat

Nejdřív jsem myslela, že to bude buď proti Ježíškovi, nebo proti Santovi, ale ono je to skvěle vyvážené. Mám s tebou docela shodné názory. Pohádky jsou lepší se Santou a ty české vlastně ani vánoční nejsou (což mi předtím ani nějak nedošlo, když jsem na ně zvyklá na Vánoce :D) a děti mají radši Santu, protože je všude, je úplně vánoční a dokážou si ho představit. Jen těžko si představí, jak jim dá dárky ukřižovaný a dávno mrtvý pán.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama