Anketa: Kladivo v AK – ano či ne?

18. března 2014 v 18:56 | Destinaetus |  Ankety
Jedním z požadavků Dětí revoluce je i obnovení Kladiva, s čímž souhlasím i nesouhlasím. Pojďme se podívat proč.

Jak jste si již už mohli z popisku nahoře pod názvem blogu všimnout, tak já jsem zastánce zlaté střední cesty. Proto jsem i podporovatel tzv. umírněného kladiva. Abych to vysvětlil - podle mě by funkce Kladiva měla být taková, že by mělo kout ve smyslu utvářet a usměrňovat a nikoli kout ve smyslu drtit a ničit.




Bájné Kladivo za Kitt (?) si nepamatuji, jelikož zrovna v té době jsem měl od blogosvěta díky jedné osobě nucenou pauzu, ale co tak občas slýchávám, tak by se mi to asi moc nezamlouvalo, protože to vypadá, že hlavně drtilo a vyžívalo se v detailech a nebralo to blog jako celek. Aspoň tak jsem to veskrze slyšel.

Jenže každý bloger se vyvíjí a i tenhle fakt se podle mě musí zohlednit. O tom se zmínila i Chloë a částečně souhlasím s jejím názorem. Blog by před přijetím do AK (a tedy i po jeho dobu členství) měl být nějakým způsobem "očištěn". Ale pokud se mezi tím "hříšným" obsahem najde něco, co má pro člověka nějakou větší hodnotu (představte si pod tím co chcete) a neporušuje to nějak výrazně pravidla, tak to podle mě má právo na blogu být. Vemte si třeba tuhle rubriku Ankety. Když ji projedete od nejstarších příspěvků k dnešnímu, tak si musíte všimnout nějakého toho posunu. Tím se nechci nijak chválit ani plácat sám sebe po ramenou jakej jsem pašák, jde mi o tu názornou ukázku, že každý se vyvíjí. Konkrétně mě tohle celé dokopalo k tomu, že budu muset projet starší články a buď mazat - v případě hrozného obsahu, nebo upravovat grafickou stránku článků - pokud obsah bude Ok nebo aspoň ucházející. Jsem prostě člověk, který se chce zlepšovat. A k těmhle tendencím by podle mě mělo Kladivo přispívat.

Zpátky k nevyhovujícímu obsahu obecně - co si budeme povídat, každý občas hřeší. Kdyby se mělo střílet například za to, když někdo poruší dietu, tak by lidská rasa byla během týdne na vymření. A stejně tak jako nejsem zastánce režimu, kdy si v AK můžete psát o hovnech a sračkách (a to klidně i doslova, jak jsme se nedávno mohli přesvědčit ZDE), tak ani nejsem zastánce jakési inkvizice za autorská práva kdejakého gifu z tumblru.

Ano, ilustrační obrázky by se měli zdrojovat. Jenže jsou obrázky a "obrázky". Když článek obohatíte o cizí fotku, tak je forma zdroje zcela na místě, bez debat (já například používám souhrnou galerii s odkazem na konci blogu). Ale když použijete již zmíněný gif s motivem známého filmu či seriálu, tak podle mě zdroj potřeba není (za předpokladu, že s gify pracujete s mírou). Jednak to je tím, že díky obecnému přehledu většina lidí ví o jaký film/seriál se jedná (nežijeme přece v jeskyni) a jednak tím, že autor gifu již pracuje s cizím dílem. A to samé s avatary nebo stampy. To je takový nicotný grafický počin, že snad ani sami autoři to nemohou vyrábět s myšlenkou, že by snad i vyžadovali uvádění zdroje (pokud to ovšem nevydáváte za svou vlastní tvorbu, to je už jiný případ). Já již pár avatarů/stampů vytvářel a ani v nejmenším mě taková bláznovina nenapadla.

Abych tenhle odstavec shrnul: Když někdo sem tam použije gif/avatar bez zdroje, tak bych to jako hrdelní zločin neviděl. Ovšem když někdo použije regulérní fotku, tak by zdroj být měl.

Ovšem Kladivo by nemělo být pouze honbou za autorskými právy, ale především honbou za kvalitou. Tudíž zřetel by neměl být brán pouze na ilustrace, ale také na články samotné. (O design se staral Pranýř, a jelikož je de facto pozastavený, tak se k němu můžu klidně vrátit) Když někdo píše články na pár řádků, které zrovna okopíroval ze svého statusu na facebooku, tak si nemyslím, že to je kvalita ze které bych si musel sednout na prdel. Od člena AK očekávám snad ani ne tak brilantní zdatnost ve slohu, ale spíše zdatnost na poli originality a osobitého uchopení tématu. Nepotřebuji vidět vyloženě spisovnou češtinu, každý má svůj osobitý styl (letos mám jako předmět Stylistiku, tak si toho ted všímám :), ale znalost pravopisu by měla být podmínkou. Nebo z jiného soudku - nakreslit na papír jednorožce za minutu pomocí čtverců a čar dokáže každý, ale to nutně neznamená, že takový počin je automaticky kvalitní jen díky tomu, že to je čistě autorské. Pokud si dobře pamatuju, tak v AK jeden takový člen je či již byl. Kvalita mizerná, kresby jak osmileté dítě, ale hlavně že to bylo autorské. Ne, to také není dobré. Autorství se nerovná kvalitě, to rozhodně ne.

Neříkám, že moje tvorba a obsah blogu tomu odpovídá, to musí zhodnotit jiní, jen prezentuji svůj názor a snažím se tomu dostát.

Ale kdo by tedy takové Kladivo měl vést? Konkrétní jméno mě nenapadá (i když taková m. … :P), ale měl by to být člověk, co se na blog dokáže podívat nezaujatě a umí ho zhodnotit jako celek. Člověk, co nemá potřebu se po někom vozit, ani vyčítat až přehnané detaily. Člověk, který nebere do ruky kanystr benzinu a nežene blogera na hranici za jeden neozdrojovaný obrázek. Zkrátka měl by to být člověk, žádný fanatik nebo našpulená bloncka.

Abych se obloukem vrátil zpátky k požadavku o obnovení Kladiva. Zajímalo by mě, jaký na to máte názor vy? V téhle rubrice už dlouho žádná anketa nepřibyla, tak využijem aktuálního tématu :) Komu se nechce psát komentář, tak ať zahlasuje v anketě nebo pokud již sám napsal článek, ať hodí odkaz, rád si počtu :)
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Gabriel Decay Gabriel Decay | E-mail | Web | 18. března 2014 v 19:03 | Reagovat

Jsem pro Kladivo. Když už v klubu má být ta pomyslná elita, tak se ten plevel nějak oddělit musí.
Pokud se kladivo prosadí měli by se brát vážně pravidla klubu i aktivita člena a občasné nedodržení pravidla (myslím, že semtam obrázek bez zdroje nikoho nezabije.
Hlasoval sem pro druhou možnost

2 viscovim viscovim | E-mail | Web | 18. března 2014 v 19:14 | Reagovat

Já hlasuji pro druhou možnost. Myslím, že sem tam obrázek bez zdroje nevadí. Pro Kladivo jsem!

3 m. m. | E-mail | Web | 18. března 2014 v 19:22 | Reagovat

S těma gifama máš možná recht, ono taky kvůli blbýmu malýmu gifu si člověk nechce prznit vzhled článku "zdrojem" někde na konci. Ale mělo by to být, jak říkáš, s mírou, jen výjimečně, a myslím, že udělat z toho gifu odkaz na stránku, kde jsem ho vzal, zase není takový problém.

Každopádně kovář by za to neměl hned usmrcovat - ale to on by ani nemohl. Kdybych to dělala já, šlo by mi tam i o tu následnou debatu, vždycky je to holt názor jednoho člověka, který má svoje představy a postupy, a kdyby dostal úplně volnou ruku, to by to dopadlo. Musí dostat od lidí zpětnou vazbu a podle té by se měl zařídit Standa a rozhodnout, že ten a ten člen opravdu nedosahuje kvalit, s jakými jsme ho přijali - buď mu dát čas na nápravu nebo ho rovnou odejít, když je to hodně zlé a je prostě z toho člověka cítit, že je mu to u prdele. No a nebo, kdyby si nebyl jistý, by měl vyhlásit anketu, jako tomu bývalo dřív. Prostě "co se dá, to rozhodnu sám, protože vim, co chcete, ale někdy si nejsem jistej, tak se radši zeptám na váš názor". Vy mu ten názor řeknete a on se podle něj zařídí, jednoduchý jak facka.

Když to takhle bude fungovat, hnidopištsví podle mě nebude na škodu. Dá to těm lidem aspoň podnět, kde můžou na sobě pracovat a co by třeba mohlo být lepší. Když to bude nějaká banalita jako jeden gif bez zdroje, tak bych ani já netoužila po okamžitém vyhazovu :) Ale to neznamená, že to v hodnocení opomenu a zavřu nad tím oko, protože to by si pak taky lidi mohli myslet, že je to naprosto v pořádku, a to podle mě není.

4 Nika Caesaris Nika Caesaris | E-mail | Web | 18. března 2014 v 19:22 | Reagovat

Jsem pro kladivo, ale žádně promyšlené. :-)

5 Metteorwa Metteorwa | E-mail | Web | 18. března 2014 v 19:24 | Reagovat

Já hlasovala pro druhou možnost. Členy totiž (podle mě) tohle lépe udrží trochu víc "ve střehu" a režimu snahy. Mnozí, jakmile to maj jistý, tak to začnou šmelit. Včetně mě, občas. :-D

6 Monica Otmili Monica Otmili | E-mail | Web | 18. března 2014 v 19:30 | Reagovat

Druhá možnost ankety mluví za vše. Teď ještě aby to vyšlo, a vydrželo. :-)

7 Ludmilita Ludmilita | Web | 18. března 2014 v 19:34 | Reagovat

Dneska som sa teda dopočula o tejto malinkej revolúcii a nedá mi nejako sa (niekde) nevyjadriť. Na blogu som už dosť dlho, teda, možno aj sedem rokov - aj keď tie začiatky boli dosť neautorské temné obdobie. Pamätám sa ešte aj na Krutomluva. Páčilo sa mi to. Predstavovala som si ho ako temného tajomného mužíčka, ktorý na všetko dozeral.

Nepatrím medzi elitu AK. Ale chcem vedieť, na čom som. Chcem vedieť, či sa pár ľuďom oplatí moje články pozerať a semtam na blog zablúdiť. Chcem vedieť, či moje fotky majú hodnotu. Viem, že nič autorské neporušujem. No hovorí sa tu aj o kvalite blogov, ktoré boli na počiatku Autorského klubu.

Ak mám pravdu povedať, vyslovene ma nenaštvalo, že by na titulke boli nejaké články.. no, veď viete aké. Nesledujem to. Som asi egoistická, mám len svoj okruh ľudí. Určite kontrolovať niečo na 110% by nebolo správne, ale nejaká vyššia moc by tam mala byť a dať to do poriadku.

Postoj k AK? Skákala som tri metre, keď som bola prijatá. Zapájala som sa do všetkých udalostí, no nejako ma to prešlo.

Môj záver? Chcela by som, aby sme vedeli, na čom sme. Chcem počuť kritiku, pochvalu, hocičo. Chcem vedieť, či môj blog vlastne kvalitou do AK patrí. Chcem, aby bol AK kvalitný. Ale nepodporujem nadávanie na Standu. Nič proti nemu nemám, nič mi nespravil, je to môj názor. Niekedy sa treba pozrieť na to aj z tej druhej strany, že to nemôže byť ľahké.

Kladivo by bolo zaujímavé, držím vám palce. :-)

8 Míša Míša | E-mail | Web | 18. března 2014 v 19:41 | Reagovat

Je fajn blogery usměrňovat a říkat jim, co dělají špatně. Ne každý si to uvědomí. Kritika je užitečná, škoda že v poslední době tak nenáviděná. Vždy, pokud bych chtěla "hlasovat" pro kladivo si představím svůj blog a blogy ostatních a pak si to rozmyslím :)

9 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | E-mail | Web | 18. března 2014 v 19:43 | Reagovat

Chtěla jsem kliknout na "ne, zásadně ne", ale překlikla jsem se o řádek výš :)

Z původního kladiva jsem měla pocit, že slouží jako prostředek k hojení ega kladiváře než cokoliv jiného...

10 Míša Míša | E-mail | Web | 18. března 2014 v 19:44 | Reagovat

[8]: ... tady ne že bych porušovala pravidla, o tom nevím, ale věřím tomu, že kvalita podle všech není taková, jaká by měla být.

11 K. K. | E-mail | Web | 18. března 2014 v 20:07 | Reagovat

Hlasuji pro druhou možnost a k tvému článku asi netřeba z mé strany nic dodávat. Souhlasím snad se vším. :-)

12 mengano mengano | E-mail | Web | 18. března 2014 v 21:38 | Reagovat

Hlas pro druhou možnost.
Nic se nesmí přehánět a přílišný fanatismus taky není to pravé ořechové. Problém přece není jen v jednom "uloupeném" obrázku.

13 Naira Naira | Web | 19. března 2014 v 21:25 | Reagovat

Nevím, nejsem posledních hooodně měsíců v obraze, tak si nedovolím říct ani ano, ani ne. Ale souhlasím s tebou, že slovo autorské je ošemetné. Je to zhruba podobné, jako hodnotit nějaké umělecké dílo. Hranice mezi mistrovským dílem a kýčem bývá někdy tenká, přesto na oba mohou být použity stejné barvy.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama